Marketing dunyosida har bir qadam o'ylangan, har bir so'z hisob-kitob bilan aytiladi. Bu sohada ishlayotganlar uchun ularning harakatlari, ba'zan, Chexovning devoridagi miltig'i kabi, kutulmagan natijalarni keltirib chiqarishi mumkin. Bu o'yin qoidalarini tushunish va shu asosda o'z qarorlaringizni qabul qilish sizning qo'lingizda. Marketingni tushunish — bu faqat sotib olish yoki sotmaslik emas, balki uning qadriyatlaringizga qanday ta'sir qilinishini ham anglashdir.
Qiziq, “ehtiyoj” so’zini ko’p marta ishlatibman… Ehtiyoj o’zi nima? Qachon ohirgi marta asl ehtiyojlaringiz haqida o’ylab ko’rdingiz? Nima siz uchun ehtiyoj, nima og’riq va nima shunchaki nafsingizga chiroyli ko’ringan xohishlar? Bugun sizga “Yandex Go” ilovasida start emas komfort kerakligi, lunch box ichidagi uyda tushlik uchun tayyorlangan taom emas, catering yoki “Доставка” xizmatidan foydalanish, oddiy suv emas, “Moon berry” brendidan “Aloe Vera” bo’lakchalari solingan ichimlik zarur ekanligini qanday ta’riflab bera olasiz? Maqsad uzoqni tezroq yaqin qilish, ochlikni bartaraf qilish va chanqoqni qondirish (ya’ni asl ehtiyoj) edimi, yoki biron bir og’riq va qo’rquv vositasida paydo bo’lgan xohishlarmi? Qayerda ratsional va qaysi holatda emotsional qarorlar qabul qilyapsiz? Qaysi holatda siz iste’molchilik madaniyatinini shakllantirgan “Animal instincts” asiri, yoki moddiy manfaat va afzalliklarni vosita qilib ishlatuvchi ongli mavjudot - Hazrati insonsiz?
Albatta boshida tafakkuringiz natijasi o’laroq, olgan javoblaringizni qabul qilishingiz qiyin kechadi. Ichingizda g’alayon, nafsingizda isyon ko’tariladi. Hamma odatlaringizni foydangizga dastak bo’luvchi isbot bilan quvvatlashga harakat qilasiz. Qaysidir onda Siz, o’zingizning istaklaringiz haqidagi hayollarning iste’molchisiga aylanib qolganingizni sezib qolasiz! Shunda tosh kabi qotib, qorayib ketgan qalb erib, bir kichkinagina, toshni yorib chiqqan zilol suv kabi tiniq nur ta’sirida, sirtingizda kulib turib, ichingizda esa yig’aysiz… Dodlang, uyalmang, atrofga qaramang, “Odamlar nima deydi” kompleksidan shifo toping. Sababga emas, sababchiga aylaning. Asl fitratingizga qayting. Yig’lang do’stim, dod soling…
Nafs nima deyapti? O’zingiz bilan kelishib olgan bo’lsangiz, davom etamiz.Endi xulosa qiling. Kundalik ehtiyojlaringizga aylangan xohishlaringiz siz uchun qanchalik muhim? Kimdir sizga ular haqidagi ma’lumotni chiroyli yetkazishi kerakmi? Marketingsiz dunyoni tasavvur qilib ko’ring. Zerikarlimi? Albatta shunaqa. Chunki biz faqatgina jismdan emas, nafsdan ham iborat mavjudotmiz. Hammamiz, o’tkinchi bo’lsa ham, dunyoning kichik lazzatlaridan bahramand bo’lishni istaymiz. 😊 Ha, shunaqa.
Uyalmang, bu tabiiy. Xo’sh, marketing o’zi nima?
Marketing - bu shunchaki biznes instrumenti emas. Bu - sotsiologiya, demografiya, statistika, psixologiya, din va tarixga aloqador bilimlarni o’zida mujassam qilib, nazariya va amaliyot o’rtasida mukammal muvozanatni saqlay oluvchi kuchli, ba’zan esa xavfli quroldir. Bu, kerak bo’lganda shaxsiyatni o’chirib, umumiylikka qarab yura olish, fikrlar tizimini subyektivlikdan obyektivlikka yo’naltira olish, tafakkurni to’gri to’lqinga sozlay olish mahoratidir. Qisqaroq aytadigan bo’lsak marketing bu – “
Insonning nafsi va fitrati haqidagi barcha malaka va ko’nikmalarni talab qiluvchi ilm.
Kimdir uchun u win-lose formulasiga asoslangan “Jinni pul” oqimlarini bitta o’zanga yo’naltiruvchi qurol bo’lsa, yana kim uchundir ramziy ma’noda bo’lsa ham, berayotgan taklifi evaziga javoban qadriyat ulashuvchi “Win-Win” usulidagi ijod, izlanish va moddiy manfaat manbaidir. Uning chegaralari juda beqaror va noaniq. Uni firibgarlikdan ajratib turuvchi, deyarli ko’rinmas nozik parda bor. Uni ko’z ko’rmaydi, unga urilib qaytgan sadoni quloq eshitmaydi. Uni ko’rish uchun qalb ko’zi doim ochiq bo’lishi shart.
Har bir mutaxassis va soha egasi bu chegara haqida biladi. Kimdir uni ongli ravishda anglab, qalb ko’zi bilan ko’ra olgani uchun vaqti kelganda qat’iy
“Yo’q” deya oladi. Ha! Qanchalik ajablanarli bo’lmasin - ular mavjud va sohasi kapitalizm g’oyasining mexanizmida globalizm, geosiyosat, propaganda, PR va boshqa asosiy elementlar bilan bir qatorda bo’lishiga qaramay, xozirda mavjud bo’lgan, bor imkoniyatdan sof qadriyatlarining chegarasida mohirona foydalanishmoqda. Ular
“Hamma narsa rasvo, dunyoni falonchi-pismadonchilar boshqaradi, biz hech narsa qilolmaymiz” demayapti. Ular shunchaki bugun bo’lmasa, ertaga shirin mevasini beradigan ko’chatlarni ekishyapti. O’sha ko’chatlarning poyini o’rab, chirmashib oluvchi parazitlardan tozalashyapti va o’rniga ko’rkam, ham moddiy, ham ma’naviy manfaat beradigan ekinlarning urug’ini sochishyapti. Ular shunchaki sababini qilmoqda.
Yana kimdir esa o’sha chegarani shunchaki ko’rmaslikka harakat qiladi…
- Ko’rib nima qiladi?
- Axir bu mashaqqatliku,
- Naqdi asalku,
- Vijdon qiynaladiku,
- Xayollarini pul va daromad haqidagi fikr va g’oyalardan chalg’itadiku.
U shunchaki ko’zlarini yumadi…